Mäluhaldus

Peamälu

5 põhimõtet:

  • Protsessi isoleerimine – protsessid peavad üksteisest olema eraldatud
  • Automaatne mälu hõivamine ja haldus – kui sa klikid hiirega rakenduse peal, ei pea sa mõtlema, kuhu määlu ta läheb ja mida ta teeb
  • Toetus modulaarsele süsteemile – kõikidel tänapäeva rakendustel on olemas modulaarne toetus
  • Mälu kaitsmine ja juurdepääs – mälule juurdepääs peaks olema ainult neile, kellel peaks sinna ligipääs olema, teisi sisse ei lasta
  • Pikaajaline hoidmine/talletamine – kui näiteks vahepeal arvuti välja lülitada või päev otsa tööl hoida

Programmid peaksid olema toodud mällu ja peaksid olema seotud mäluga, milles nad on.

Protsessor saab kasutada ainult peamälu (RAM) ja protsessori enda registrit (vahemälu/cache).

Registrite poole pöördumiseks läheb aega 1 protsessori takt. RAMi poole pöördumine on aeglane.

Vahemälu paikneb peamälu ja protsessori vahel (vahendab).

Mälu kaitsemehhanisme on vaja rakendada, et tagada tehete õigsust ja tehingute korrektsust.

Mõisted:

  • Frame ehk kaader – kindla pikkusega RAMi plokk
  • Page ehk lehekülg – kindla pikkusega andmeplokk, mis paikneb sekundaarmälus ehk kettal; võib ajutiselt kopeerida kaadrisse
  • Segment – muutuva pikkusega andmeplokk, mis paikneb sekundaarmälus

Virtuaalmälu

Kettal paiknev puhvermälu. Windowsis “page file”, Linuxis “swap” ehk saaleala. Tavaliselt 1.5x RAMi suurusest

Mäluhaldus on tehtud nii, et mälu saaks rahuldada järgnevaid mehaanisme:

  • Relocation – mälus ümberpaigutamine – swapi liigutamine ehk saalimine
  • Protection – mälu kaitsmine
  • Sharing – mälu jagamine
  • Loogiline mälu organiseerimine
  • Füüsiline mälu organiseerimine

Kui mälu pole PCBs, siis ta pole otseselt täitmisel ja selle võib saalida.

Põhimõtted:

  • Programmeerijale ei anta võimalust mälu hallata

Peamälu jaotatakse dünaamiliselt kindla suurusega tükkideks.

Best fit – parim paigutus, valitakse kõige lähedasema suurusega plokk.
First fit – esimene vaba ruum, kuhu vajalik protsess mahub
Next fit – alustab skannimist viimase paigutuse asukohast ja valib järgmine piisavalt suure ploki

Buddy system – kasutatakse kahte hõivamismeetodit korraga

  • Fixed,
  • Dynamic skeemid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga